Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 20 kwietnia 2024 04:54
Reklama

Ścieżka pieszo-rowerowa na dawnym moście kolejowym Siekierki - Neurüdnitz. To będzie hit!

Taras widokowy i ścieżka pieszo-rowerowa na dawnym moście kolejowym Siekierki – Neurüdnitz są już prawie gotowe. Niemiecka część spektakularnej turystycznej inwestycji powinna zostać sfinalizowana do końca roku. To będzie wyjątkowa przeprawa przez Odrę i atrakcja nie tylko dla podróżujących na dwóch kółkach.
Ścieżka pieszo-rowerowa na dawnym moście kolejowym Siekierki - Neurüdnitz. To będzie hit!
Ścieżka pieszo-rowerowa na dawnym moście kolejowym Siekierki - Neurüdnitz / Fot. WZP

Potencjał tego miejsca jest ogromny - zachwycająca przyroda Doliny Dolnej Odry, nowoczesna infrastruktura rowerowa i efektowne połączenie transgranicznych regionów. Nowa funkcja nieco zapomnianej 660-metrowej przeprawy kolejowej zapowiada się na turystyczny hit Pomorza Zachodniego. Na stalowej konstrukcji mostu Siekierki – Neurüdnitz powstała platforma widokowa, a miejsce po torach wypełniły specjalne płyty kompozytowe z nawierzchnią dostosowaną do ruchu rowerowego.

 

- To spektakularny wjazd na naszą Trasę Pojezierzy Zachodnich, a dla jadących na niemiecką stronę - początek najwygodniejszej i najkrótszej drogi do Berlina. Miejsce, które na pewno będzie bardzo popularne wśród rowerzystów, ale też symboliczne miejsce przyjaźni, miejsce powitań, miejsce transgranicznych spotkań. Taki wyjątkowy łącznik Pomorza Zachodniego i Brandenburgii – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

 

Przebudowa dawnej kolejowej przeprawy w 85 procentach finansowana jest z funduszy Interreg Va, dedykowanych właśnie transgranicznym projektom. Prace po polskiej stronie - o wartości 11 mln 791 tys. zł brutto - są już bardzo blisko finału.

 

 

Zakończono malowanie konstrukcji mostu, odrestaurowano dwa przyczółki mostu, ścieżka pieszo-rowerowa i miejsce odpoczynku z ławami i stojakami - też gotowe. Na tarasie widokowym zostały roboty wykończeniowe i ogólna kosmetyka: wykonanie napisów, znaków, montaż pulpitów edukacyjnych etc. Następnie potrzebny będzie czas na uzyskanie wszelkich niezbędnych odbiorów i zgód formalnych. Jak zapewnia inwestor – Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego – obiekt zostanie oddany do użytku najpóźniej w maju br.

 

Niemiecka część inwestycji ma zostać wykonana, zgodnie z harmonogramem, do końca roku. Późniejszy termin wynika m.in. z uwarunkowań przyrodniczych (siedliska chronionych gatunków ptaków), ale również warunków funkcjonowania międzynarodowej drogi wodnej. Po polskiej stronie most biegnie nad rozlewiskami, u sąsiadów – nad rzeką, po której odbywa się żegluga.

 

Wiosną 2022 r. Siekierki staną się prawdopodobnie najsłynniejszym polsko-niemieckim rowerowym przejściem granicznym, ale już dziś w tej okolicy można spotkać wielu miłośników dwóch kółek. Przyciąga ich kilkadziesiąt kilometrów wygodnych i bezpiecznych szlaków przez pojezierza Myśliborskie i Choszczeńskie. Do Trzcińska Zdroju prowadzi 37 km drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej. W rejonie Barlinek – Pełczyce – Choszczno gotowych jest ok. 30 kilometrów tras. Budowane są kolejne, brakujące odcinki, m.in. na wschód i na zachód od Myśliborza: Trzcińsko – Góralice, Dobropole – Pniów, Myślibórz – Głazów. Pod Barlinkiem realizowany jest ponad 6-kilometrowy fragment Mostkowo – Dzikowo.

 

- Już w tym roku Trasa Pojezierzy Zachodnich zyska ważne łączniki. Będzie można komfortowo przejechać około sto kilometrów od polsko-niemieckiej granicy – tłumaczy marszałek Olgierd Geblewicz. – Wycieczki rowerowe przez krainy jezior i lasów to atrakcja dla mieszkańców województwa i przyjeżdżających do nas gości. Stawiamy na ekologię, zdrowie, aktywny wypoczynek. Rozbudowa infrastruktury turystycznej sprawia, że jesteśmy najchętniej odwiedzanym województwem w Polsce. Inwestycja Siekierki - Neurüdnitz jeszcze bardziej otworzy, dosłownie i w przenośni, Pomorze Zachodnie dla turystów – podsumowuje marszałek Olgierd Geblewicz.

 

Przebudowa mostu w Siekierkach realizowana jest według projektu architektoniczno-budowlanego szczecińskiego biura MXL4 architekci. Wykonawcą prac jest INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: uwagaTreść komentarza: Lepiej nie komentujcie politycznie podczas ciszy wyborczej, bo może to was słono kosztować. PKW czuwa ;-)Data dodania komentarza: 19.04.2024, 23:38Źródło komentarza: W czasie debaty radiowej B.Rawecka – J.Będzak doszło do spięciaAutor komentarza: tym się zajmowaliTreść komentarza: Starzy radni to akurat głównie przyklaskiwali carycy.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 22:57Źródło komentarza: Czym zajmuje się samorząd?Autor komentarza: wyborcaTreść komentarza: A teraz w niedzielę pieknie dziekujemy pani Raweckiej i odeślemy ją na zasłużoną emeryturę.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 22:55Źródło komentarza: Modernizacja ulicy w Chojnie [FOTO]Autor komentarza: pewne infoTreść komentarza: Pisanko już nie może wytrzymać z Rawecką i odchodzi.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 22:53Źródło komentarza: W czasie debaty radiowej B.Rawecka – J.Będzak doszło do spięciaAutor komentarza: FireTreść komentarza: Widziano w urzędzie trzech strażaków w jednym bucie. Później pojechali na akcję i znaleźli jeszcze jeden stary but. I stąd trzech chodziło w jednych butachData dodania komentarza: 19.04.2024, 22:34Źródło komentarza: W czasie debaty radiowej B.Rawecka – J.Będzak doszło do spięciaAutor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: Dobrze, że są wybory. W końcu się mieszkańcy doczekali.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 22:31Źródło komentarza: Modernizacja ulicy w Chojnie [FOTO]
Reklama
News will be here
Reklama