Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 marca 2024 12:53

Jak mierzyć skuteczność pozycjonowania strony firmowej?

Zlecając pozycjonowanie strony firmy ekspertom, oczekujesz wymiernych efektów w postaci zwiększenia popularności marki oraz poprawy widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google. Problem – zwłaszcza w przypadku klientów po raz pierwszy zlecających usługi SEO – stanowi jednak pomiar efektywności działań. Podpowiadamy, jak analizować pozycjonowanie firm w kontekście przyjętej strategii biznesowej.
  • 10.08.2020 12:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Jak mierzyć skuteczność pozycjonowania strony firmowej?

Pozycjonowanie a strategia biznesowa, czyli kluczowe wskaźniki efektywności

Wiedza na temat monitorowania efektów SEO przydaje się zarówno osobom zlecającym pozycjonowanie strony firmy, jak i pracownikom odpowiedzialnym za sprzedaż, marketing czy projektowanie firmowej strony www. Wszystkie te dziedziny są bowiem ze sobą ściśle związane, składając się na strategię biznesową przedsiębiorstwa. Przed przystąpieniem do analizy efektów należy określić kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Pozwoli to skupić się na tych czynnikach, które w największym stopniu wpływają na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach i jego skuteczność.

Choć w zależności od branży oraz celu biznesowego strony (sprzedaż, pozyskiwanie danych, informowanie o ofercie, promocja marki) stosuje się różne KPI, do najczęściej wykorzystywanych należą m.in.:

- pomiar ruchu na stronie,

- współczynnik klikalności,

- źródła odwiedzin,

- liczba polubień w mediach społecznościowych,

- współczynnik konwersji,

- wartość sprzedaży netto,

- średni czas realizacji zamówienia,

- współczynnik odrzuceń,

- liczba pozyskanych zapytań.

Co mówią współczynniki klikalności i odrzuceń?

Spośród powyższych kryteriów warto szczególną uwagę zwracać na dwa parametry: współczynnik klikalności (CTR) oraz odrzuceń (bounce rate). Pierwszy z nich określa stosunek liczby wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania do liczby faktycznych kliknięć w link. Drugi z kolei informuje o tym, jak wielu użytkowników po wejściu na stronę nie podejmuje żadnej innej akcji, np. nie składa zamówienia lub nie zakłada konta. Wysoki bounce rate może stanowić sygnał, że serwis wymaga np. optymalizacji technicznej lub poprawy layoutu.

seo

Google Analytics i płatne narzędzia

Istnieje wiele narzędzi pozwalających analizować pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Jednymi z najpopularniejszych, w dodatku dostępnymi całkowicie za darmo, są Google Analytics oraz Google Search Console. Dzięki nim zyskasz cenne informacje dotyczące liczby unikalnych użytkowników, liczby odsłon, źródeł pozyskiwania ruchu na stronie czy średniego czasu korzystania z serwisu. Czasem jednak potrzeba szczegółowych informacji, których dostarczają narzędzia płatne, takie jak SEMSTORM czy Senuto, które okazują się bardzo pomocne m.in. przy badaniu profilu linków zwrotnych czy selekcji słów kluczowych.

Czy wysoka pozycja strony = skuteczne SEO?

Analizując pozycjonowanie firm przez agencje SEO, warto mieć na uwadze fakt, iż obecnie ważniejsze niż wysoka pozycja domeny na konkretne frazy staje się całościowe budowanie popularności serwisu. Wiąże się to z faktem, że strategia SEO zawsze powinna odzwierciedlać cele biznesowe marki, które w zależności od profilu przedsiębiorstwa mogą być różnie definiowane. W ocenie skuteczności pozycjonowania bardzo przydatne okazują się również raporty udostępniane przez agencję SEO – warto zadbać o to, by firma przekazywała je jak najczęściej.

Artykuł przygotowany we współpracy z Artefakt.pl

Materiał Partnera