Modernizujemy most Siekierki – Neurüdnitz, inwestycja może stać się ikoną turystyki rowerowej

  • 11.12.2019, 16:03
Modernizujemy most Siekierki – Neurüdnitz, inwestycja może stać się ikoną turystyki rowerowej
Brama do rowerowego pogranicza, miejsce wypoczynku na łonie unikalnej przyrody Pomorza Zachodniego i Brandenburgii - po wielu latach starań Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego zmodernizuje most europejski Siekierki-Neurüdnitz i przystosuje go do ruchu turystycznego tworząc unikalną atrakcję. Zadanie wykona firma INTOP Skarbimierzyce, z którą umowę podpisał Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego.

- Długo czekaliśmy na ten moment, w dzisiejszych czasach znalezienie wykonawcy jest bardzo trudne. To jedna z kluczowych dla nas inwestycji. Głęboko wierzymy w potencjał turystyczny naszego regionu i przepięknego dorzecza Odry, gdzie mocno inwestujemy w nowe trasy rowerowe. Połączymy tworzone przez nas systemy ścieżek rowerowych z tymi w Brandenburgii. Dzięki modernizacji ten most ożyje i będzie świadczył o dobrych polsko-niemieckich relacjach - podkreślał marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Zmodernizowany most Siekierki – Neurüdnitz stanie się przysłowiowymi wrotami do przygód i wycieczek na szlakach rowerowych Pomorza Zachodniego oraz Brandenburgii. Obiekt będzie także miejscem odpoczynku i punktem obserwacji unikalnej przyrody urokliwej Doliny Dolnej Odry.

- Te piękne widoki i krajobraz wokół mostu miałem okazję oglądać. Otaczająca przyroda, a do tego historia gwarantują, że będzie to inwestycja, która podniesie potencjał turystyczny południa naszego regionu, a w szczególności Gminy Cedynia. Liczymy, że wykonawca pięknie zrealizuje tą inwestycję - wyjaśniał wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Kustosz.

Przyrodnicy podkreślają, że występuje tu ponad 170 gatunków ptaków i jest to jeden z ostatnich tak cennych obszarów w Europie.

- Wielu mówiło o tym moście, a nam się udało. Dziękuję wszystkim, którzy nas wspierali. Szczególnie w tych najtrudniejszych momentach, gdy widzieliśmy jak wzrastały koszty. Jestem przekonany, że Gmina Cedynia rozkwitnie ale również południowa część regionu. Może wreszcie ta nasza sowa Bubo-Bubo odchowa młode i powiemy, że most oraz gatunek mają się dobrze - mówił poseł na Sejm RP i jeden z pomysłodawców projektu Jarosław Rzepa.

Warta blisko 12 mln zł inwestycja obejmie m.in. remont konstrukcji mostu, przebudowę nawierzchni, stworzenie elementów małej infrastruktury czy dwupoziomowej platformy widokowej. Cały obiekt liczy 660 metrów. Jego polską część zmodernizuje firma INTOP ze Skarbimierzyc.

- Chcę podziękować wszystkim, którzy podejmowali decyzję o tej inwestycji. To będzie wizytówka naszego regionu. Panie Marszałku dziękuję za zwiększenie zaangażowania finansowego. Podpisujemy umowę i wierzę, że ta inwestycja będzie realizowana zgodnie z harmonogramem - mówił dyrektor Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego Ryszard Mićko.

Wykonawca zapowiada, że prace ruszą jeszcze w tym roku. Na zakończenie zadania ma 22 miesiące.
 

- Uczestniczymy w kontraktach kolejowych na terenie całego kraju. To szczególne zadanie. Myślę, że robiąc most w Gryfinie daliśmy sobie radę, więc i tutaj wszystko się powiedzie. Deklaruję, że inwestycja zostanie ukończona w terminie - dodawał prezes INTOP Skarbimierzyce Mirosław Lipski.

Po zakończeniu inwestycji obiekt przejmie w zarządzanie gmina Cedynia.

- Widzicie szczęśliwego człowieka, dziękuję za tę inwestycję. Cieszę się, że udało się wszystko spiąć finansowo. Do tej ścieżki mieszkaniec Cedyni ma 14 km. Będę realizował ścieżkę rowerową Cedynia – Osinów, gdzie przekraczając most i jadąc już ścieżką po stronie niemieckiej, będziemy zrobić pętlę. To będzie piękna atrakcja turystyczna – mówił burmistrz Cedyni Adam Zarzycki.

 

Inwestycja jest elementem wartego blisko 22 mln zł projektu Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urzędu Gminy Barnim-Oderbruch, który pozwoli na modernizację całego, liczącego 660m obiektu. Zadanie zostało w 85% dofinansowana z programu INTERREG Va. Oprócz modernizacji infrastruktury, działaniu towarzyszyć będą warsztaty dla lokalnych mieszkańców, które mają pomóc w wykorzystaniu atrakcji turystycznej.

Niemiecki partner projektu Urząd Gminy Barnim-Oderbruch opracowuje montaż finansowy własnej części zadania. Zostanie ono wykonane w technologii, która umożliwi w przyszłości podniesienie przęsła mostu dla celów transportu wodnego na Odrze. Warunkiem do tego jest oczywiście zawarcie w przyszłości odpowiednich porozumień na poziomie rządu Polski i Niemiec.

Most Siekierki – Neurüdnitz powstał w 1892 r. i był najdłuższym tego typu obiektem na Odrze. To świadek historii, który obserwował rozkwit rewolucji przemysłowej i wojenną zawieruchę, której sam stał się ofiarą. Pod koniec II Wojny Światowej obiekt wysadziły wycofujące się wojska niemieckie. Po wojnie został odbudowany i zapomniany w trakcie zimnej wojny. Szansą na jego rewitalizację stały się środki unijne.

Most w Siekierkach na rowerowych szlakach

Modernizowany obiekt jako transgraniczna ścieżka pieszo-rowerowa wejdzie w skład tworzonych obecnie systemowych tras rowerowych województwa zachodniopomorskiego, łącząc Trasę Pojezierzy Zachodnich z systemem niemieckich i międzynarodowych tras rowerowych.

- Dzięki tej inwestycji wpinamy nasze trasy rowerowe w szlaki po niemieckiej stronie, te w Brandenburgii czy Meklemburgii Pomorzu Przednim. Z Siekierek mamy zaledwie 60 km do Berlina, to najlepiej pokazuje jaki potencjał ma ta inwestycja - dodawał marszałek Olgierd Geblewicz.

Już dziś do mostu prowadzi szlak rowerowy biegnący od Gryfina, który jest częścią wielkiego projektu Blue Velo, który docelowo połączy trasami rowerowymi Bałtyk z Czechami. Dzięki inwestycjom Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego w 2018 roku oddano do użytku 45 km odcinek Gryfino – Trzcińsko Zdrój, gdzie stworzono m.in. 11 km nowych tras. W Trzcińsku-Zdrój szlak Blue Velo przecina się z Trasą Pojezierzy Zachodnich, którą dojedziemy właśnie do Siekierek. Umożliwia to oddany w ubiegłym roku 36 km odcinek. Trasa przebiega m.in. przez dworzec kolejowy w Godkowie, co jest dodatkową zachętą do rowerowych przygód.

 

_

Zdjęcia (2)

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

ren
ren 12.12.2019, 17:32
Ciekawy jestem jak to się zakończy.

Pozostałe