Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 17 września 2025 21:17
Reklama

Gryfino już ma, Kostrzyn nad Odrą dopiero mieć będzie

Inwestycja powstanie w systemie „Projektuj i buduj”, a wykonawca na jej realizację ma 39 miesięcy.
Gryfino już ma, Kostrzyn nad Odrą dopiero mieć będzie

Autor: GDDKiA

 

Planowana obwodnica 

Kostrzyn nad Odrą, jeszcze niedawno nie mógł pochwalić się własną obwodnicą. Tymczasem sytuacja ulegnie zmianie już w najbliższych latach, gdy rozpoczną się prace nad nową trasą, która znacznie usprawni ruch w tym regionie. W porównaniu do Gryfina, które już może się pochwalić własną obwodnicą, Kostrzyn nad Odrą doczeka się swojego rozwiązania komunikacyjnego w 2029 roku.

Nowa obwodnica Kostrzyna nad Odrą powstanie w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za przygotowanie projektu, jak i realizację inwestycji. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR, które zostało wyłonione jako wykonawca, ma na ten cel 39 miesięcy. Umowa opiewa na kwotę ponad 285 milionów złotych.

Charakterystyka i przebieg trasy

Nowa obwodnica będzie miała długość 9,2 km i będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), jednojezdniowa, dwupasowa. Trasa ta zostanie wybudowana w zupełnie nowym położeniu, odciążając centrum miasta od ruchu tranzytowego. Planowany początek obwodnicy to teren przy Forcie Sarbinowo, skąd trasa poprowadzi na północny-zachód, przez tereny leśne, aż do skrzyżowania z linią kolejową nr 273 relacji Szczecin – Wrocław. Następnie będzie biegła w kierunku zachodnim, omijając Osiedle Drzewice, a dalej poprzez tereny nieużytków skieruje się na południowy zachód w stronę obszarów Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Przebieg trasy obejmie budowę czterech rond, dwóch wiaduktów nad liniami kolejowymi oraz trzech nad istniejącymi drogami. Nie zabraknie także mostu na Warcie, który zostanie połączony z estakadą o łącznej długości prawie 1 km, co jest elementem kluczowym dla zapewnienia płynności ruchu i bezpieczeństwa na tym odcinku. Trasa przejdzie przez teren zalewowy, przekraczając Wartę mostem i estakadą, a następnie wjedzie na teren Starego Kostrzyna, gdzie zostanie połączona z istniejącymi drogami DK22 i DK31.

Realizacja i harmonogram

Prace podzielone będą na dwie główne fazy. Pierwsza, trwająca 17 miesięcy, obejmie wykonanie projektu i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Druga faza, czyli roboty budowlane, potrwa 22 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych od połowy grudnia do połowy marca. W efekcie planuje się oddanie obwodnicy do użytku w III kwartale 2029 roku.

Korzyści dla regionu

Oddanie obwodnicy Kostrzyna nad Odrą przyniesie szereg korzyści. Przede wszystkim odciąży centrum miasta od ruchu tranzytowego, poprawiając płynność i bezpieczeństwo na drogach miejskich. Nowa trasa umożliwi także skuteczniejsze połączenie z sąsiednimi regionami i ułatwi dostęp do granicy niemieckiej, co jest istotne dla rozwoju gospodarczego i wymiany handlowej w regionie.

Zieloną linią zaznaczono planowany przebieg obwodnicy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

kierowca 17.09.2025 17:59
Mnie wystarcza S3

Reklama
Reklama
Reklama